Utställning med konstglas, keramik och textil av Henrik och Gerd Allert, 8 juli - 6 augusti 2005.

Glaset var framställt vid Berengo Fine Arts i Murano, Italien.

Gerd Allert, f 1940, arbetar i textil och Henrik Allert, f 1937, i keramik och glas. De bor och arbetar i Skövde.

Gerd Allert är utbildad vid Konstindustriskolan, nuv. HDK, Göteborg. Hon är representerad vid bl a Skövde museeum, Rackstamuseet i Arvika, och har utfört textila arbeten till bl a Katarina kyrka i Stockholm.

Henrik Allert är utbildad vid Konstindustriskolan, nuv. HDK, Göteborg. Han har ställt ut bl a på Prins Eugens Valdemarsudde 1991 och 2002, och är representerad på bl a Nationalmuseum, Röhsska museet i Göteborg, Konstindustrimuseet i Oslo, Victoria and Albert Museum i London, Museum of Modern Art i Tokyo.
 

Pressklipp om utställningen 

Svenska Dagbladet 24 juli
Just nu finns kraftfullt och färgstarkt glas från Murano, ön utanför Venedig, att beskåda i Vickleby på Öland. Henrik Allert, välkänd keramiker, har som nyvorden pensionär gjort sitt första glas; under våren begav han sig till Berengo-hyttan i Murano för att kunna instruera mästarna, bröderna Signoretti, och övervaka deras högklassiga, världsberömda arbete. Det är nyöppnade Galleri Landborg i Vickleby som står för denna satsning som resulterat i sexton skulpturer. I galleriet finns också de skisser och keramikskulpturer som Allert ihop med Silvano Signoretti arbetat efter i framdrivandet av dessa massiva, färgrika skulpturer som inspirerats av masker, djur och natur. På väggarna, i samspel med makens nya konstnärliga uttryck, visar Gerd Allert fem textilgobelänger.
 
Barometern 16 juli
På Galleri Landborg i Vickleby visas nu keramikskulptören Henrik Allerts allra första glasskulpturer. Glas och keramik har mycket gemensamt, många uttryck är äverförbara och hans tidigare genomarbetade formspråk får nya intressanta uttryck i ett material som länge varit främmande för konstnären. Hans keramikskulpturer har rötterna i en obestämd arkaisk och primitiv konst med en grov och ofta krackelerad yta, föreställande masker, djur och djurkranium ges en så individell karaktär att de närmar sig en mänsklig själslighet, ett slags korsning av det mänskliga och djuriska livet. Och på samma sätt kan man ringa in hans glasskulpturer. Men det som tidigare fascinterat och fört associationerna till en tid som varit blir i stället mer levande. Organiskt, fyllt av kött och blod. Dåtid förflyttas till nutid, men behåller ändå sin prägel.
På väggarna hänger Gerd Allerts textilgobelänger, även de inspirerade av naturen ett abstrakt språk som poetiskt beskriver koloriten både under och över havsytan.

Ölandsbladet 16 juli
Utställningen med verk av konstnärsparet Gerd och Henrik Allert är en värdig öppning av det nybyggda Galleri Landborg i Vickleby. Den direkthet jag kan uppleva i keramiken, med de ibland våldsamma ristningarna och avtrycken, är i glasskulpturerna översatt till ett annat medium. Glasskulpturerna har därför en fulländning som keramiken saknar. Den som äger en sådan kan också läsa in mera i dem och slipper ångesten som den våldsamma eruptionen i leran kan utlösa. När hundens eller djurets kranium har tolkats i glaset färsvinner vanitasmotivet, odödligheten är nära, det är också en tröst.
Gerd Allerts fem gobelänger är vara ett urval av hennes textila verk. Hon har gjort stora utsmyckningar - i St Helena kyrka i Skövde, St Katarina i Nyköping och den återuppbyggda Katarinakyrkan i Stockholm. Hennes gobelänger, med sina slingor som förvandlar väven till ett nät som släpper igenom ljuset, och inplockningar, förmedlar en djupt känd, mystisk men mera mediativ, nästan sakral grundstämning.
 

Copyright Galleri Landborg 2013-2017.