Utställning med konstglas av Gunilla Kihlgren, 9 juli - 5 augusti 2004.

Glaset var framställt i Gunilla Kihlgrens studiohytta och i Murano, Italien.

Gunilla Kihlgren är född 1960 i Stöllet, och bor och arbetar i Stockholm. Hon är utbildad vid Konstfack i Stockholm, Pilchuck i USA, och Orrefors glasskola. Gunilla Kilhgren har undervisat vid Konstfack i Stockholm och vid Helsingfors universitet.

Representerad vid bla Nationalmuseum, Röhsska museet, Rihimäki glasmuseum, Växjö glasmuseum, Ebeltoft glasmuseum.

Pressklipp om utställningen

Barometern 12 juli
Gunilla Kihlgren är en av Sveriges mest intressanta glaskonstnärer och rör sig långt från det svenska mer stilrena och strama uttrycket. Inspirationen kommer fråh barockens kraftfullhet med kurvor och snirkliga detaljer. Den barocka stilen passar mitt sätt att tänka, den är bastant och tydlig, inte dekorativ utan mer ställningstagande, säger hon.
Färgerna är mustiga, gula och bruna. Men också klara och genomskinliga. Det är slående att Gnilla Kihlgren arbetar i flera språk där olika stilar kan urskiljas. Men ingendera är mer ofärdig eller mindre utvecklad än den andra. De skilda språken kompletterar snarare varandra på ett intressant sätt och markerar att glas har stora möjligheter. Organiska former kontra raka linjer.

Östra Småland 10 juli
Kroppsligt, sensuellt, sinnligt och inte minst kvinnligt. Gunilla Kihlgren befinner sig på ljusårs avstånd från den svala, nordiska glastraditionen med enkla, sobra former och färger. Här är det hetta, starkt utspel och svulstiga barockformer som gäller. Konstärinnan utgår från sig själv och arbetar med kroppsdelar som symboler. En snäcka innesluten i en tung, massiv klarglaspjäs, gjord tillsammans med mästaren Pino Signoretti på Murano i Venedig, förefaller sväva eller flyta fram i tidshavet. Med stora glashinkar, eller ämbar, med silverhandtag utmanar Gunilla Kihlgren konventionerna. Vardagsföremål lyfts till en högre nivå och står som tysta, vackra, monument över människans svårigheter att få praktik och teori att gå ihop.

Ölandsbladet 15 juli
Sensuell glaskonst på nytt galleri. Intrycket bekräftades också av det mera sparsmakade utvalet av sina verk som visas här - från champagneglasen som alla är olika och de många glasfrukterna till de stadiga, formblåsta, svagt rökfärgade ämbaren som också är själva utställningstemat.

Copyright Galleri Landborg 2013-2017.