Utställning med glas, skulptur och målningar av Erik Höglund, 1 – 20 juli 2010

Erik Höglund (1932 – 1998) var född i Karlskrona. Målare, skulptör, tecknare, och grafiker. Utbildad vid Konstfackskolan, Stockholm 1948-53. Bedrev grafikstudier för Harald Sallberg 1951-52.

Knuten till Boda glasbruk som formgivare 1953-73. Han revolutionerade det svenska glaset och skapade unika verk och bruksföremål i glas, smide samt olika kombinationer, muralglasfönster, möbler i trä, skulpturer i keramik, sten, tegel och brons. Under sent 1970-tal tog han sig åter an glaset efter några års uppehåll med start i Pukeberg, gästspel i Pilchuck (USA) samt hyttorna Transjö, Åhus och Vrigstad. Från 1988 samarbetade han mestadels med Studioglas Strömbergshyttan där han skapade sitt färgstarka och kraftfulla konstglas.

Med början 1956 - en bronsskulptur för läroverket i Trelleborg - har Erik Höglund utfört närmare 150 olika utsmyckningar i skiftande material; glas, brons, smide, tegel, natursten etc.

Erik Höglund har en permanent utställning i Blekinge Länsmuseum, Karlskrona. Han är även representerad på bl a Nationalmuseum, Stockholm; Röhsska Konstslöjdsmuseet, Göteborg; Konstmuseet Arkiv för dekorativ konst, Lund; Smålands Museum, Växjö; Kalmar Konstmuseum; Darmstadt Landschaftsmuseum Darmstadt; Bellerive Kunstgewerbemuseum, Zürich; Cooper-Hewitt Design Museum, New York; Corning Glass Museum, New York State.

Böcker om Erik Höglund - Gunnel Holmér: "Från Boda till New York. Konstnären Erik Höglund", Carlssons Förlag, Stockholm 1986; Björn Ranelid: "Mellan mörker och ljus. Erik Höglunds 80-tal", Carlssons Förlag, Stockholm 1988.

Pressklipp om utställningen

Barometern 6 juli
Tjuren har varit med länge.
Erik Höglund började alltid med skissen, oavsett om han skulle skapa i glas tegel eller låta penseln bestryka duken med färg. Det är en mångfacetterad utställning där det går att följa det färgade glaset han överraskade och rentav förskräckte med på Boda under 1950-talet, kommer tillbaka i 1990-talsverken från Studioglas Strömbergshyttan. Men också det klara glaset får plats. Det producerades framförallt på Pukeberg och var utsmyckat med gravyrer och sigill. Ett antal bronsminiatyrer är finlemmat mänskliga. Flera av utställningens verk är förlagor till de över 150 offentliga utsmyckningar han gjorde under sin livstid. Tjuren kom att följa Erik Höglund genom åren. Han hämtade inspiration på tjurfäktningar i Mexico och varierade sedan tjurmotivet i färg, form och storlek. Utställningen på Galleri Landborg är rik och visar Erik Höglunds stora mångfald som konstnär.
 
Östra Småland 8 juli
Glaskonstens store förnyare
Han var en av de stora som förnyade glaskonsten i Sverige. Han var oerhört produktiv och hans formgivning gjorde bruket berömt över hela världen. Erik Höglund arbetade med glas hela sitt liv, bland de senaste är tjurar gjorda på Strömbergshyttan. Men det var inte bara glas. Han skulpterade och målade, här finns måleri från hela hans liv, här finns några bronser, här finns gipser och tegel. Erik Höglund samarbetade med smeder och snickare, och han gjorde mängder med offentliga utsmyckningar. Utställningen på Galleri Landborg ger en överskådlig bild av Höglunds skapande.

Ölandsbladet 1 juli
Erik Höglund med glas-skulptur-måleri
Erik Höglund vars insatser på Boda glasbruk redan på 50-talet förde till en revolutionerande framgång för den svenska glasformgivningen, hade ingen egentlig glasutbildning. Han visade en sådan handlingskraft och kreativitet vid sin utbildning på Konstfack att han handplockades av den driftige, legendariske brukschefen Erik Rosén 1953 till glasbruket i Boda, där han fick fria händer som konstnärlig ledare och stannade till 1973, alltså i 20 år. Han kom via Pukeberg, Åhus och Vrigstad till Strömbergshyttan där han stannade den längsta tiden. I Boda hade han banat väg förmånga självständiga efterträdare: Signe Persson Melin, Monika Backström, Bertil Vallien och Ulrika Hydman-Vallien. Erik Höglunds stora arbetsförmåga bär också denna utställning vittnesbörd om.

Copyright Galleri Landborg 2013-2017.